Більше можливостей для молоді в Україні: адже у Верховній Раді підтримали законопроєкт №12298
4 березня відбулося засідання профільного комітету Верховної Ради України з питань молоді і спорту, на якому було розглянуто законопроєкт №12298 щодо внесення змін до Закону України «Про основні засади молодіжної політики». Комітет рекомендував парламенту документ до розгляду у першому читанні.
Ці зміни сприятимуть розвитку молодіжної політики, розширенню можливостей для молоді, створенню ще більш сприятливих умов для реалізації молодіжних ініціатив і, зокрема, забезпеченню інституційної спроможності та фінансування молодіжних ініціатив Українським молодіжним фондом.
Український молодіжний фонд вітає це рішення та висловлює подяку всім, хто долучився до обговорення. Спільними зусиллями ми створюємо майбутнє, у якому голос молоді має значення.
Чому ці зміни важливі саме зараз?
Все просто. За наявних умов в державі молодіжна політика досі залишається на одному з останніх місць у списку пріоритетів, – що підтверджується рівнем її фінансування, зокрема. Так, у 2025 році на реалізацію державної політики у сферах молоді та спорту передбачено ~0,15% від загального обсягу видатків держбюджету України.
Які нововведення передбачає законопроєкт?
За цими змінами до ЗУ є реальні зміни у сфері молодіжної політики та підтримки молоді в Україні, і вони суттєві. Адже після ухвалення змін до Закону:
- Буде об’єднано зусилля і ресурси державних інституцій, недержавних організацій та міжнародних партнерів – задля запровадження скоординованих механізмів підтримки молоді, створення можливостей для професійної й соціальної реалізації: що є ключовим фактором процвітання.
- Відбудеться удосконалення форм, методів та інструментів молодіжної роботи, рівною мірою зміцнення інституційної спроможності суб’єктів молодіжної роботи, також посилення згуртованості молоді, відбудеться розвиток мобільних молодіжних центрів.
- Запровадять «молодіжні гарантії» – систему заходів для підтримки молоді, яка з тих чи інших причин не залучена до ринку праці, освіти чи професійної підготовки.
- Розширюються повноваження органів місцевого самоврядування у питання формування та реалізації молодіжної політики.
- Буде створено інформаційно-комунікаційні системи з базами даних для доступу до актуальних можливостей, програм і послуг, які пропонуються державними органами, органами місцевого самоврядування та іншими суб’єктами молодіжної роботи (включаючи міжнародні та національні організації).
- Збільшиться мотивація молоді до роботи на державній службі та службі в органах місцевого самоврядування, запровадять конкурентні умови для професійного розвитку та реалізації громадянських ініціатив у сфері публічного управління, також розвитку волонтерства.
- Повноваження щодо затвердження положення про Фонд будуть передані від Кабміну до Мінмолодьспорту – і це дозволить за необхідності більш оперативно вносити зміни до Положення: що в умовах збройної агресії рф має вирішальне значення для швидкого реагування на потреби молоді та забезпечення її підтримки в Україні. В той же час, слід наголосити про те, що Фонд від моменту створення підпорядковувався та був підзвітним та підконтрольним Мінмолодьспорту (ч.2. ст.23 чинної редакції Закону) – відповідно жодних змін у підпорядкування Фонду законопроект не вносить.
- Відбудуться зміни в структурі молодіжних рад – дозволивши їх створення не тільки при ОМС, але й при міністерствах та інших центральних органах виконавчої влади, державних та комунальних підприємствах. Це сприятиме залученню молоді до формування молодіжної політики – через розробку пропозицій, оцінку ефективності рішень, участь у підготовці проєктів нормативно-правових актів з молодіжної політики, контроль фінансування заходів.
Яким чином наявне законодавство щодо молодіжної політики перешкоджає діяльності Фонду?
Чинна редакція Закону (також це відображено в підпункті 14.1.277-1 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України) передбачає, що Фонд надає саме бюджетні гранти – відповідно джерелами їх фінансування можуть бути тільки кошти державного та/або місцевих бюджетів, чи міжнародної технічної допомоги. А це у свою чергу унеможливлює залучення до фінансування інших джерел, які не заборонені законодавством: зокрема, коли мова про кошти іноземних і міжнародних донорів, які не зареєстрували їх як проєкти міжнародної технічної допомоги, а також коли мова про внески юридичних і фізичних осіб.
Для нашої команди відтак мова про актуальну допомогу десяткам тисяч молодих людей, аби збільшити свою економічну спроможність, розвинути актуальні компетенції, покращити добробут, впливати на комфорт життя в громадах. Наша мотивація і стимул прості – аби молодь сотнями тисяч не емігрувала з України, залишаючись у безнадії на зміни у своїй країні.
А хіба так працюють інші державні фонди?
Саме так. Якщо порівнювати схожі до УМФ структури – як-то Український культурний фонд, Український ветеранський фонд, Український фонд стартапів, – то в них відсутні обмеження які б стосувалися поняття “бюджетний грант”, оскільки вони оперують поняттям “грант” і приналежність його до “бюджетного гранту“ визначається виключно на підставі джерела фінансування.
Як саме працює Фонд – в яких форматах?
Ми щиро і глибоко досліджуємо потреби молоді, швидко реагуємо на них, створюємо магію людей та ідей, винаходимо рішення, розвиваємо спільноти та ефективність організацій. Втілення це знаходить в грантах, проєктах і програмах, точкових ініціативах, публічних і вузькопрофільних подіях, інформаційній та юридичній підтримці, консультуванню.
Що вже вдалось досягнути Фондові?
Фонд створено в часі повномасштабної війни без можливості на поступове впровадження процесів, адаптацію та довгострокове стратегічне планування. Його роль і задум прості –це бюджетна установа, що забезпечує грантову підтримку молодіжних проєктів через прозорий конкурсний відбір. У нас дуже обмежена команда і ще більш обмежене фінансування. Однак попри виклики нам вже вдалося за 1.5 роки діяльності:
- Профінансували 7 підприємств задля працевлаштування випускників професійно-технічних навчальних закладів у 6 областях України.
- Виступили інформаційними партнерами в грантових програмах:
– «ВідНОВА:UA» задля 15 молодіжних обмінів у різних областях України з метою оновлення чи відбудови 15 молодіжних центрів (фінансування >60.000 USD)
– підвищення рівня компетентностей молоді і рівня культури волонтерства за сприяння молодіжних та дитячих ГО (фінансування >14.500 USD)
– допомоги молодіжним організаціям у впровадженні інноваційних практик залучення молоді до відновлення України та збільшення інклюзивності суспільства (фінансування >15.500 USD)
- На міжнародному і національному рівнях вдалось налагодити партнерства з UNICEF, UNDP, GIZ, KfW, EDNANNIA, Фондом «Східна Європа», Фондом родини Богдана Гаврилишина.
- Щодо регіональних співпраць – лише впродовж останніх 5 місяців команда УМФ зустрілась особисто з 3500+ молодими людьми у 21 області, познайомились з 45+ локальними студентськими спільнотами, представниками молодіжних рад, молодіжних центрів, ОГС. Також організували 12 регіональних форумів для ~700 осіб.
- Провели Майстерню з розробки політик “Policy Lab”, – на базі якої 30+ молодих людей працювали над створенням трьох важливих документів, які допоможуть змінювати життя на місцевому рівні.
- Об’єднали 200+ найкращих в країні експертів та експерток за 2 напрямами: неформальна освіта і волонтерство
- Започаткували унікальну платформу для обміну ключовими даними та аналітикою у сфері молодіжної політики.
Детальніше – читайте за у річному звіті за 2024 рік.
Рекомендовані новини
